bubbles-lentereis2024.reismee.nl

mooie steden

Maandag 15 april 2024:In bewolkt, mistig en koud weer naar Santo Domingo de Calzada gereden. Blijkbaar is dat vanuit Burgos een populair deel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. We kwamen erg veel pelgrims tegen, sommigen met zware bepakking. Na enig gezoek vonden we een parkeerplaats voor een soort eerste hulp post. De kathedraal in dit dorp is erg mooi met als extra bijzonderheid een paar levende kippen. De haan kraaide af en toe. Ook de crypte is bijzonder. Betegeld met beeltenissen in mozaiektegeltjes, er boven is nog een soort open grafkamer gebouwd die je dan vanuit de begane grond kunt bekijken. Er waren maar heel weinig bezoekers. Het dorpscentrum is oud, maar bestaat uit maar enkele straatjes en uiteraard een groot plein. Gelukkig was er een cafeetje open waar je koffie kon drinken, verder was er helemaal niks te beleven in dit dorpje. Na ons bezoek aan de mooie kathedraal zijn we naar Urrugne gereden. Aan het einde van de tolweg stond een file, veroorzaakt doordat alle verkeer naar een baan werd geleid en langs zwaarbewapende politie en militairen door de tolpoortjes moest rijden. Vlak voor de grens Spanje/Frankrijk stond weer een lange file, de oorzaak weten we niet want we zijn via een eerdere afslag en een binnendoor route naar Frankrijk gereden. Op de camping is het druk, maar nog genoeg plek. Door de buien en de kou zit iedereen binnen.

Woensdag 17 april 2024:We zijn gisteren vanuit Urrugne na een regenachtige nacht, naar Lac de Saint Cyr gereden voor de volgende overnachting. Ook daar enkele buien en vanmorgen was het om 8 uur 4 graden. Gelukkig werkt onze dieselverwarming heel goed. We zijn nu in Chartres voor de volgende overnachting. Ook op de camping zijn nog weinig gasten. We zijn na zonsondergang naar het centrum gelopen voor de lichtshow. Die lichtshow is er elke avond tot oktober. Er is op meerdere gebouwen een lichtshow begeleid met geluid. Heel erg mooi om te zien. Dit jaar was het schouwspel anders dan vorig jaar.

Vrijdag 19 april 2024:Gisteren vanuit Chartres naar Arras gereden, daar was de camperplaats goed bezet. Onderweg veel fris groene velden, veel gele velden(koolzaad die bloeit), soms wordt er beregend, alsof het lang niet geregend heeft. We hebben nog even in de zon op een terrasje in het centrum gezeten. Het was wel koud, maar toch zaten er overal wel mensen op de terrasjes. Daarna lekker gegeten in een druk bezocht restaurant en vanmorgen na een nacht met veel buien naar huis gereden. 6000 km erbij op de teller sinds ons vertrek begin maart.

Salamanca en Burgos

Woensdag 10 april 2024: Vanmorgen gingen we tanken alvorens naar Spanje te rijden; tot onze verbazing konden we alleen met contant geld betalen. Gelukkig hadden we zoveel contant geld in voorraad. Via de bergen en een deel van de mooie Douro vallei zijn we naar Spanje gereden. Eenmaal de grens over was het gelijk een uur later. Ook hier is duidelijk veel water gevallen, er staan hier en daar nog plassen, in alle slootjes stroomt water en overal groeit en bloeit van alles. Vooral heel veel vlinderlavendel en klaprozen. Tegen de Portugese grens in Spanje ligt het Almendra stuwmeer, het grootste stuwmeer van Spanje. In 2022 stond het meer bijna droog, enkel nog een klein plasje water bij de dam, je zag oude wegen en bomen op de bodem die normaal onder water staan. Deze keer is het meer heel goed gevuld, voor 94% vol zegt de Spaanse elektriciteits maatschappij. In de buurt van Ledesma broedden eerdere jaren meerdere ooievaars, nu waren er amper nesten en geen enkele ooievaar. De camping behorend bij een hotel in Salamanca heeft wat regeltjes veranderd blijkt: moesten we voorheen bij aankomst aanmelden en bij vertrek betalen bij de hotelreceptie, nu is de campingreceptie heel het jaar open en betaal je bij aankomst je geplande verblijf. Bijboeken kan altijd. Ook het voordelige restaurantmenu voor campinggasten is verleden tijd: wel is het campingrestaurantje heel het jaar open met een paar simpele menu opties. Het was vandaag zonnig en droog, wel waaide er een erg koude noordenwind.

Donderdag 11 april 2024: Al vroeg zonnig maar koud door noordenwind. We zijn naar het centrum van Salamanca gefietst, als altijd weer levendig. Op de mooie ommuurde Plaza Mayor was een evenement met muziek en heel veel basisschool kinderen gaande. Er waren ook grote groepen studenten op de been, Salamanca is een studentenstad natuurlijk. Alle terrassen waren goed bezet. Een kerk die we nog nooit eerder open zagen had nu de deuren geopend, dus die kerk ook bezocht. Terug op de camping bleken we inmiddels Ierse buren te hebben gekregen. Zij maken een 3 weken durende tour door Spanje, daarna moeten ze naar huis omdat een kleinkind de 1e h. Communie doet. Later op de middag werd de wind wat minder koud en was het heerlijk buiten zitten.

Vrijdag 12 april 2024:We zijn weer naar de stad gefietst om te lunchen op een terrasje in het centrum. Het terrasje ligt op een strategische plek, heel veel mensen en groepen toeristen die van en naar de Plaza Mayor gaat komen er voorbij. Een leuke plek om mensen te kijken dus. Daarna lekker buiten gezeten op de camping. Gezellig gekletst met onze buren, de Ieren en opgeruimd want morgen gaan we verder. We kregen van de Ieren nog een fles rode wijn: de Ierse man vindt dat de allerlekkerste rode wijn die er bestaat, die moeten we beslist proeven. De Ier zelf gaat de wijnproducent in de buurt van Zaragoza nog bezoeken alvorens naar huis te gaan.

Zaterdag 13 april 2024:Op tijd vertrokken naar Burgos; onderweg veel fris groene akkers en veel bloemen in de bermen. Hier wordt ook veel koolzaad geteeld en dat bloeit nu. Grote gele velden te zien nu en dan. Hier en daar werden velden beregend, blijkbaar is er in deze streek niet genoeg regen gevallen. We arriveerden rond het middaguur op de stadscamping van Burgos. Het is dit weekend heel druk op de camping, maar door onze vroege aankomst vonden we snel een plek. Na het eten van een boterhammetje zijn we naar het stadscentrum gegaan. Er loopt een fiets- en wandelpad vanaf de camping, langs de rivier naar het centrum. In het centrum was het heel druk, smalle straatjes met veel cafeetjes en terrasjes. Er was zelfs een zangeres in een van de straatjes en die had veel publiek. Ook in de parken waren veel mensen aan het wandelen, sporten en picknicken. Alle monumenten behalve de kathedraal zijn tussen 14.00 en 17.00 gesloten, dan gaan de Spanjaarden uitgebreid lunchen. Bij de Kathedraal was het druk met bezoekende groepen.

Zondag 14 april 2024:Vanmorgen was er een demonstratie op het Plaza Mayor: waar het precies om ging weten we niet en de groep demonstranten was heel erg klein. Ze hadden een paar spandoeken en vlaggen en tegen lunchtijd was de groep verdwenen. Op de Plaza Mayor was ook een voetbalplaatjes ruilbeurs voor kinderen. Er waren veel kinderen met hun ouders en er wisselden heel wat plaatjes van eigenaar. Sommige kinderen hadden een flinke stapel plaatjes. Tegen het middaguur werd het in de straatjes en op terrasjes weer druk, nu waren er ook veel voetbalfans op de been. Alvast gekleed in groen en zwart, de kleuren van Burgos. Overigens is de wedstrijd tegen Santander pas vanavond om 18.30. Vanmorgen waren ook de kerken open, er waren in elke kerk meerdere eucharistievieringen. 11.00, 12.00 en 13.00 een mis. We hebben in een kerk het einde van de mis van 12 uur gezien; de kerk zat goed vol met oudere gelovigen. Een heel erg mooie kerk midden in het centrum van Burgos. In een andere kerk die we bezochten vertelde de daar aanwezige koster dat we via internet op de website van de kerk de audiobegeleiding van alles in de kerk konden vinden. De audiotour is gratis en beschikbaar in meerdere talen. Later vonden we op een van de pleintjes nog een kapelletje ter ere van de pelgrims naar Santiago de Compostella. Op weg terug naar de camping trad er op een podium op een soort boulevard een zangeres met begeleiding op. Er stonden zelfs stoelen voor de toehoorders. Ook vandaag in de parken en het bos heel veel recreërende mensen. Op de camping was het vandaag wat minder druk. Lekker buiten kunnen zitten.

verder naar het Noorden van Portugal

Zaterdag 6 april 2024:Ondanks dat de camperplaats in Alcobaça in het centrum ligt was het er vannacht muisstil. Wel zijn er een paar buien gevallen met zandregen. Vanochtend zijn we via een zeer avontuurlijke en bergachtige route naar Golega gereden. De wegen waren soms wel erg smal en vol gaten, de zijwegen niet eens geasfalteerd. De route was wel erg mooi. Op veel plaatsen staat toch wel veel water. Onderweg komen we nog een groepje Indiërs lopend tegen, waarschijnlijk hier agrarisch personeel. In Golega op de camping is het ook even puzzelen voor een goede plek. De voorwielen dan maar op het asfalt want anders raken we misschien vast in de natte grond; dat is ook het advies van de receptie. Af en toe valt er wat regen met daarin zand, de zon hebben we niet gezien. Op de camping staat een scoutinggroep met jonge kinderen; ze verblijven in tentjes, dragen een uniform en worden heel de dag goed beziggehouden door hun groepsleiding. Heel leuk om te zien dat dit ook hier bestaat.

Zondag 7 april 2024:Vannacht weer wat buien met zand gehad, maar vanochtend was het toch droog en scheen de zon. We zijn naar het buurdorp, Riachos, gefietst, mooi asfalt pad, tot de gemeentegrens, daarna een zandpad met veel vlinders en bloemen. Er zin hier overal heel veel zwaluwen en zwaluwnesten tegen de huizen. Lunch in een leuk cafeetje en vervolgens terug naar de camping. Google Maps gaf de fietsroute: dat bleek een modderig karrespoor. Dus terug op de camping moesten we de modder van de fietsen spuiten. Verder best mooie zonnige dag, maar op zondag beweegt er niets in dit dorp.

Maandag 8 april 2024:Vannacht weer meerdere regenbuien gehad, vanmorgen gelukkig weer droog. We zijn 30 km noordelijker verhuisd; naar Tomar. Het gemeentelijk camperpark(een voormalige camping) is matig bezet, erg modderig door de vele regen van de laatste tijd en het gras mag ook wel gemaaid worden. We hebben een relatief droog plekje gevonden. Tegen de avond werd het toch nog druk. We hebben hier best gezellige buren; O.a Engelse buren die een huis hebben gekocht en wachten op de overdracht, een buurman die camper handelaar is geweest in Nijmegen en dan nog diverse nationaliteiten. Tomar heeft een erg mooi klooster, dat hebben we jaren geleden al bezocht. We hebben wel een rondje door het stadje gelopen, de kerktoren is mooi gerestaureerd. Op een rotonde staat een mooi versierd monument, de gemeente verzint elk jaar wel wat anders als versiering. De blauwe regen bloeit op veel plaatsen uitbundig. Het was een erg frisse dag, er waaide een harde koude wind , er vielen wat buien maar ook de zon scheen regelmatig.

Dinsdag 9 april 2024:Een zonnig begin van de dag vandaag na een nacht zonder regen. We zijn 250km naar het noorden gereden via een bergachtige autoweg. Overal in de bermen veel bloeiende klaprozen en vlinderlavendel afgewisseld met gele bloemen. En veel madeliefjes overal. We zijn naar Mêda gegaan, een dorp met een gemeentecamping. We waren er nooit geweest en zijn verrast een heel mooi, goed onderhouden kleine camping te vinden. Een deel verhardde plaatsen voor campers en caravans, een mooi grasdeel voor tentkampeerders. Een prachtig gemeentezwembad ligt tegen de camping aan. Het zwembad is een buitenbad en nu nog gesloten. Er staan verspreid over de camping waterkranen, picknicktafels en droogmolens. Ook het sanitair ziet er keurig uit. Helaas in dit seizoen weinig gasten, wij en een Franse camper zijn de enige gasten. Het dorp zelf stelt niet veel voor. Er is een fraaie klokkentoren op een heuvel, er is een klein kerkje met een mooi koor en een fraai houten plafond. Er staan wat hele oude huizen in smalle straatjes, sommige vervallen, sommige goed onderhouden. Er is duidelijk veel leegstand. Op het plein voor het gemeentehuis staat een bijzonder kunstwerk, gemaakt van “oud ijzer” en theelepeltjes.

Alcobaça

Vrijdag 5 april 2024:Vanmorgen 160 km naar het noorden gereden, naar Alcobaça Een kleine plaats in de buurt van Nazaré. De plaats heeft geen camping, maar de gemeente heeft de voormalige camping in een soort park omgetoverd tot een mooie gratis camperplaats met gratis elektra, een toilet en sanistation waar je max 72 uur mag verblijven. We vonden er een plek. Na installatie hebben we het stadje bezocht, het centrum is zo klein en compact dat een fiets niet nodig is, die hebben we dus onnodig van de camper gehaald. Het belangrijkste in dit stadje is het enorme klooster in het centrum. Het klooster is het oudste van Portugal en staat op de wereld erfgoed lijst van de Unesco. Toen we naar het klooster liepen kwamen we voorbij het operacafé. Daar gaf, in de bogenhal een operazanger een gratis concert. Heel mooi, mede door de akoustiek van die bogenhal. Het klooster zelf is ook zeer indrukwekkend. Het ligt aan een immens groot plein, met daaromheen wat cafeetjes en restaurantjes. In het klooster: Een keuken met een enorme schoorsteenpartij, houten beelden; alles vele eeuwen oud. Een prachtige binnentuin met netjes in patroon geschoren heggen. De bijbehorende kerk is groot, maar sober, zonder zijkapellen, maar wel met de graven van enkele koninklijke personen. Er za een bewaker in de kerk om ervoor te zorgen dat de mannen hun hoed of pet af deden bij binnenkomst. Het was heel mooi weer, dus nog even genoten op een terrasje en in de avond heerlijk gegeten in een klein restaurant.

We verlaten de Algarve

Dinsdag 2 april 2024:We zijn vanmorgen Vanuit Lagos naar Silves gereden, Silves is een leuk stadje met een oude vesting, smalle straatjes en heel veel ooievaars. De ooievaars hebben het druk, nesten worden gebouwd en je ziet de ooievaars regelmatig met takjes en soms zelfs een hele bos droog gras in de snavel vliegen. Ze klepperen heel wat af. Het was half bewolkt vandaag, maar er waait nog steeds een harde koude wind. We zijn gaan eten in een bijzonder ingericht restaurantje. Het is niet alleen restaurant en bar, maar heeft ook een groot assortiment wijnen en verzorgt wijnproeverijen. De inrichting bestaat behalve uit tafeltjes en stoelen, uit een grote vitrinekast met oude telefoons, er staan oude trap naaimachines, oude radio’s, de urinoirs zijn biervaten, er is een wand behangen met LP’s en aan het plafond hangen veel stoelen. Je kunt er lekker eten voor een schappelijke prijs.

Woensdag 3 april 2024:Vannacht zijn wat buien gevallen, vanochtend scheen de zon weer. Al vroeg reed er een hele grote camper de camperplaats op, gevolgd door een zeer verzorgd uitziende oude dame in een autootje. De man kreeg de camper niet goed geparkeerd en reed nog maar een extra rondje, de dame in het autootje volgde netjes.

We zijn via een zeer bochtige bergroute , de N266 en N267 naar Aljezur gereden en van daaruit naar Alcacer do Sal. Een hele mooie route om te rijden, maar erg slechte weg. Ook hier veel ooievaars op nesten, overal veel bloeiende bloemen en goed gevulde waterlopen. De gemeentecamping in Alcacer is klein, maar goed onderhouden en dicht bij het dorp. 3 supermarkten en een was-eiland op loopafstand, beter kan niet. De was gedaan en die was snel droog door zon en wind. We ontmoete er ook weer een Zweeds stel die we ooit eerder op deze camping tegen zijn gekomen. En dan een incident: Een Belgische jongeman met een oude camper is zijn hond(Husky) aan het verzorgen bij de campeer: dwz. hij kamt en plukt en overal bij de camper liggen plukken hondenhaar. Eengemeentemedewerker die dat ziet wordt onmiddellijk er boos en begint tegen de hondenbezitter tekeer te gaan. De jongen doet alsof ie de Portugees niet begrijpt, hij ruimt dadelijk de haren op zegt ie in het Nederlands. De medewerker haalt alle aanwezige personeel erbij. Uiteindelijk pakt de hondenbezitter verongelijkt zijn spullen in en rijdt weg. De hondenharen liet hij liggen.

Donderdag 4 april 2024:Bij opstaan scheen wel de zon, maar afgelopen nacht was zo vochtig dat een handdoek die de nacht had buiten gehangen natter was dan wanneer ie uit een wasmachine komt. Er zijn ook muggen hier, ik ben vannacht 2x gestoken. Het duurde een tijd voor ook het gras weer droog was. Om 8 uur liepen al 4 gemeentewerkers te harken en vegen op de camping. Later op de morgen vergat ik mijn rugzak mee te nemen toen we vertrokken bij een uitkijkpunt, gelukkig snel ontdekt en lag de rugzak nog waar ik hem had achtergelaten. We zijn een tosti gaan eten op een plek waar we al eerder zijn geweest, maar nu stond er een jongere man in de zaak. Bleek dat de oude eigenaar begin van het jaar was overleden. We ontdekten in een ander deel van het plaatsje nog een stieren arena, die ziet er wat verwaarloosd uit en schijnt gebruikt te worden voor concerten. Of er nog stierengevechten plaatsvinden weten we niet. In deze plaats is er ook buitenlands horecapersoneel werkzaam, deze keer 2 mannen uit Timor. Ze waren gekomen voor werk, maar waren niet erg happy. Ze spraken een mondje Portugees en een enkel woordje Engels. Later op de avond werd ik door een te snel rijdende taxi die een bocht te krap nam zowat van mijn fiets gereden. Liep gelukkig goed af.

Heel veel regen

Donderdag 28 maart 2024:De weersvooruitzichten blijven voorlopig slecht; veel wind en veel regen op heel het Iberisch schiereiland. Dan zijn we toch helemaal uitgekeken en klaar met fietsen in Tavira. We zijn dan maar verhuisd naar de camping bij Albufeira. Hier staan we wat meer beschut tegen de wind. Het is best druk op de camping, nog veel overwinteraars aanwezig. Veel plaatsen zijn wat modderig of hebben grote plassen water door alle regen van de laatste dagen. In een droog moment zijn we even naar het centrum gefietst. Ook daar heel druk door paasvakanties her en der. Veel Engelse tieners die komen voor zon en alcohol. Er zijn ook veel gezinnen met kleine kinderen. Wat opvalt is het grote aantal daklozen. Ze zijn niet vervelend, maar je ziet ze wel.

Zondag 31 maart 2024: Tot en met vanmorgen heeft het elke dag veel geregend vergezeld door veel wind, soms een paar uur droog in de middag met een mager zonnetje, Het is overal erg nat en er staan veel plassen. Op de camping hebben sommige kampeerders sleufjes gegraven om de waterstroom te veranderen, helaas zonder resultaat. In heel de Algarve zijn bijna alle buiten-paasactiviteiten afgelast ivm het slechte weer. Vanmiddag werd het dan eindelijk overtuigend droog en zonnig. We zijn gaan lunchen het centrum en toen we de fietsen parkeerden werden we aangesproken door Canadezen die vroegen of we huurfietsen hadden. “Nee, dit zijn onze eigen fietsen”. “Kunnen die dan mee in het vliegtuig?” was de volgende vraag. We hebben uitgelegd dat we dat ook niet weten, maar dat wij ze zelf meegebracht hebben met een camper. We hebben even gezellig gekletst met het Canadese stel; zij wonen in Quebec, maar verbleven voor de winter in Mexico. De vlucht naar Lissabon kostte 150 euro pp. Nu bleven ze een maand in Europa om Lissabon, Sevilla en wat ze nog verzonnen te bezoeken.

Bijna alle Horeca in Albufeira is gericht op Engels publiek: zo is er overal een happy hour, met goedkopere drank(nog steeds heel duur), wordt er Engels ontbijt aangeboden en staan er heel de dag grote schermen met voetbaluitzendingen. Er zijn meerdere legale cannabisshops in het centrum van Albufeira, steeds, net niet in het zicht liggend. In het centrum op een groot plein staat meestal een Zuidafrikaanse panfuit muzikant, maar door het slechte weer liet die het ook afweten. Opvallend is ook de grote hoeveelheid Indiaas horecapersoneel. Ze spreken soms nauwelijks Engels. We spraken een jongen uit Punjab, hij was gekomen om te werken en Portugal beviel hem wel. Overigens betaalden we voor consumpties in Albufeira bijna Nederlandse prijzen.

Op de camping is onze Italiaanse buurman van plek gewisseld, hij denkt zijn spullen opeen andere plek beter droog te kunnen houden.

Maandag 1 april 2024: We zijn vanmorgen verhuisd naar een camping bij Lagos, ong. 50 km westelijk van Albufeira. We hebben eerst geparkeerd op een grote parkeerplaats in Lagos en hebben even het centrum bezocht voor een lunch in de zon. Ook hier veel toeristen, de tafel naast ons werd bezet door Amerikaanse dames uit Arizona. Ze waren naar Portugal gekomen om het huwelijk van een vriendin bij te wonen; het huwelijk is afgeblazen, maar de dames houden er 2 weken Portugal aan over. Na de lunch zijn we naar de camping gereden. We zijn al meer op deze camping geweest: niet de fraaiste en best verzorgde camping, maar veel ruimte, niet duur en bijzondere klanten. We schrokken bij aankomst: de prijs verdubbeld, de camping meer verwaarloosd dan ooit en nog meer outlaws als vaste bewoners.Het is opvallend hoeveel dakloze Portugezen hier in tenten, of vervallen caravans wonen, zonder de andere nationaliteiten ook te noemen. Door alle water van de laatste weken zag het er ook minder fraai uit en tevens werden meerdere paden open gegraven ivm ??? In elk geval was er tot vanavond geen druppel water in de sanitair gebouwen. Vanmiddag zijn we nog naar Praya de Luz gefietst, de plek voor de upperclass, nu, in de paasvakantie, met kinderen. Het was er gezellig druk op de terrassen en er waren veel mensen op het strand in beweging. Helaas is een van de strandrestaurants ee maand geleden afgebrand; de resten op het strand moesten nog opgeruimd worden.

Terug op de camping hebben we nog even in de zon gezeten alvorens het te koud werd. We hebben nu even buren van het eiland Jersey. Ze hebben een eigen regering op Jersey maar horen toch bij GB, met alle gevolgen van de Brexit. Een van de dames heeft een Franse moeder, kan een Frans paspoort aanvragen en ontloopt zo met haar man de Eu-restricties voor Britten.

naar Portugal

Donderdag 21 Maart 2024:Het was doodstil vannacht. We waren van plan vandaag een bezoek te brengen aan Granada, maar we hoorden dat ook daar alle kampeerplekken overvol zijn. We gaan wel een andere keer naar Granada, we zijn naar de buurt van Sevilla gereden. Mooie landschappen onderweg; veel ,heel veel hectares olijfbomen, vele hectares zonnepanelen en dat alles afgewisseld met graanvelden, druiven en overal bloeit koolzaad; op en naast de velden en wegen. I de bermen veel margrietachtige bloemen, klaprozen en nog wat goudsbloemen en blauwe bloemen. Onderweg een paar bewoonde ooievaarsnesten. Aan de nesten wordt nog gebouwd: de ooievaars vliegen met takjes in de snavel. Het was een voornamelijk bewolkte dag. De camping bij Sevilla is ook erg druk, maar er waren nog voldoende lege plekken. Aan het begin van de nacht vielen er af en toe wat regendruppels.

Vrijdag 22 maart 2024: De regendruppels van gisteravond waren gevuld met zand, dus vanochtend niet alleen vieze ramen, maar heel de camper bedekt met een beetje zand. We zijn na het ontbijt vertrokken richting Portugal. Drukte op de weg rond Sevilla, maar de rest van de weg rustig. We zagen heel wat auto’s die onder het zand zaten, sommigen konden niet eens meer door hun achterruit kijken. In de buurt van Huelva waren al heel wat ooievaarsnesten bewoond. Vanaf Huelva staat ook heel veel Mimosa aan weerskanten van de weg, heel erg mooi om te zien. In riviertjes en sloten staat water en soms waren er plassen in de velden. Het was heel de weg bewolkt, de zon kwam er niet doorheen. We waren ruim voor de middag in Tavira(Portugal). Het is in Portugal 1 uur vroeger dan in Spanje. Er waren gelukkig genoeg vrije plekken op het camperpark, we hebben een leuke plek gevonden. Hier vandaag geen wind, maar ook geen zon. Afgelopen nacht had het hier flink geregen, met heel veel (sahara)zand. Bijna Iedereen was de camper aan het poetsen.

Zaterdag 23 maart 2024:Vanmorgen toen we naar de overdekte voedselmarkt gingen, kwamen we bij toeval terecht op een antiek en vlooienmarkt. Er waren best leuke dingen te koop, soms ook wel erg duur. Toch niks gekocht. Wel gaan lunchen in Cabanes de Tavira. De weg erheen voert langs de zoutpannen, maar behalve heel veel bloeiend onkruid en gras was er niks te zien; geen watervogels. De camperplaats was al op tijd helemaal vol. We hebben in het winkelcentrum een internetkaartje gekocht met onbeperkt datagebruik voor 2 weken. Onze huidige TV kan via wifi zenders ontvangen, dus dat gaan we vanavond proberen met behulp van het gekochte internetkaartje. Er zit op deze camper geen satellietschotel dus we kijken zelden tv deze reis. In het centrum was het ook heel erg druk. Tevens zijn heel veel straten en pleinen afgesloten ivm werkzaamheden. Op een van de pleinen werd een podium opgebouwd, de brandweer viert feest.

Zondag 24 maart 2024:Tot net na 16.00 een mooie zonnige dag met wat sluierbewolking en een lekkere temperatuur. We zijn via het pad tussen de zoutpannen naar een terrasje in het buurdorp gefietst. Er groeit en bloeit van alles in de bermen. Er vliegen wat vlinders en zwaluwen. Het is Palmpasen, later in de middag was er een uitgebreide processie in het kader van paasactiviteiten in het dorp. Het leek alsof voor een deel de kruisweg werd uitgebeeld. Er liep zelfs een fanfare mee in de processie. De hoeveelheid kijkers viel mee. De processie was de eerste van een reeks in de voorbereiding op Pasen. De processie was net op tijd: aansluitend begon het te regenen. In de regen zit nog steeds saharazand, dus…..

Maandag 25 maart 2024:Vannacht zijn er nog een paar buien gevallen die het zand weer merendeels van de camper spoelden. Zon en wolken wisselden elkaar af en het waaide flink. De was was snel droog. We zijn even naar het naburige dorp gefietst, 5 km langs de zoutpannen. Later ook nog even naar het jachthaventje gefietst, maar ook daar waren dit jaar geen flamingo's.

Woensdag 27 maart 2024: Gisterenaf en toe zon, veel wind, wat buien en koud. Thuisblijf-rust-dag dus. Vandaag begon de dag met een regen boog. Het stormt flink, de camper staat regelmatig te schudden, de buien komen en gaan snel. Soms even de zon. De temperatuur is niet slecht. In de supermarkt is alles gericht op een zoete pasen; heel erg veel snoepgoed en gebak. Ondanks het weer raakt de camperplaats in de middag weer helemaal vol. Een paar dagen geleden kregen we een restauranttip van een duitse medekampeerder. Daar zijn we vanavond gaan eten. We arriveerden volledig doorweekt door een fikse bui. Het was de moeite waard. We hebben heerlijk gegeten in een gezellig, met regenjassen, gevuld restaurant

Naar Guadix

Dinsdag 19 maart 2024:Gisteravond laat heeft het een tijd heel hard gewaaid, een koude wind. De nacht was rustig en we hebben prima geslapen. Vanochtend werden we wakker in een wat mistige, bewolkte wereld. Na het ontbijt zijn we naar Playa de Parazuelas, in de buurt van Aguilas, gereden. Er ligt daar een hagelnieuwe camping bij de zee, daar willen we vannacht overnachten. Overal bloeit de Mimosa heel uitbundig, heel mooi, al die gele bolletjes. Ook de fruitbomen staan inmiddels in bloei; veel roze en witte bloemetjes. Veel sinaasappel bomen onderweg met rijpe sinaasappels. Rond Murcia worden ook veel groenten geteeld: grote velden met koolsoorten, sla en andere groenten. Het is vandaag een feestdag in Spanje, dus nagenoeg geen vrachtverkeer op de weg en alle winkels gesloten. We stopten bij een restaurant langs de autoweg voor een broodje en koffie. Bij binnenkomst kregen we van een meneer in een hokje een voorgedrukt lijstje met daarop alle eet- en drinkbare artikelen die er te koop waren. Als je wat bestelt schrijft de serveerster de prijs van het bestelde op het lijstje en bij het verlaten van het restaurant reken je af bij de meneer in het hokje. Hadden we nog niet eerder meegemaakt. Na Murcia zien we steeds meer plastic kassen of netten boven de fruitbomen. Als we de autoweg verlaten en via Mazarron naar onze bestemming rijden, rijden we door steeds dichter wordende “kassenaanplant”; smalle, in slechte staat verkerende wegen met aan weerskanten plastic kassen. De camping ligt door een weg gescheiden van de zee, heeft grote plaatsen bedekt met kiezelstenen, maar is verder kaal. Er is nog heel weinig begroeiing. Ze hebben wel prachtig sanitair. Een Paar keer per week wordt er door een tankwagen vers water in een groot watervat gepompt voor gebruik op de camping, er is geen waterleiding. Er zijn veel lege plekken, de bezetting bestaat voor 99% uit Duitsers en Duitstaligen, tegen de avond zijn we met 4 Nederlandse kampeermiddelen. Zelfs de dame in de receptie spreekt iedereen aan in vlekkeloos Duits. Er waaide heel de middag een harde wind die tegen de avond ging liggen. We hebben een eind langs het strand gewandeld, geen mooi strand; een kiezelstrand.

Woensdag 20 maart2024: Vanmorgen waaide het flink, deze keer geen zeewind, maar aflandige wind. We zijn naar Guadix gereden, een rit van 150 km. De eerste 30 km via een bochtige weg door een mooie kloof. Onderweg een gevarieerd landschap; fruitteelt met veel bloeiende bomen, rotsachtige landschappen en aan de linkerzijde altijd zicht op een bergrug en soms sneeuw op bergtoppen. In Guadix hebben we de grotwoningen wijk bezocht, maar ook de mooie kathedraal. De grotwoningen hebben vaak alleen een voorgevel die zichtbaar is, de rest van de woning ligt in de rots of onder een heuvel. Heel milieuvriendelijk: de temperatuur in de huizen is gelijkmatig, nooit heel warm, nooit erg koud. Er is geen pannendak, hooguit plantjes op de aarde bedekking. We zagen wel een grotwoning met zonnepanelen. Het dorp heeft veel oude gebouwen, sommigen vervallen. Het enorme fort(Alcazar) wordt gerenoveerd. Rond 18.00 liep over de parkeerplaats een grote kudde schapen op weg naar hun stal voorbij. Bij het diner moesten we in het restaurant zelf het gewicht van ons stuk vlees bepalen, vervolgens werd onze portie van een groot stuk gesneden. De portie viel wat groter uit dan gevraagd, de ober kwam onze goedkeuring vragen en vervolgens werd het hoofdgerecht klaargemaakt. Wij vonden de gang van zaken wel bijzonder. Wij overnachten met minstens 40 andere campers op een enorme parkeerplaats bij het centrum. Af en toe komt een politie patrouille voorbij.