bubbles-lentereis2024.reismee.nl

Salamanca en Burgos

Woensdag 10 april 2024: Vanmorgen gingen we tanken alvorens naar Spanje te rijden; tot onze verbazing konden we alleen met contant geld betalen. Gelukkig hadden we zoveel contant geld in voorraad. Via de bergen en een deel van de mooie Douro vallei zijn we naar Spanje gereden. Eenmaal de grens over was het gelijk een uur later. Ook hier is duidelijk veel water gevallen, er staan hier en daar nog plassen, in alle slootjes stroomt water en overal groeit en bloeit van alles. Vooral heel veel vlinderlavendel en klaprozen. Tegen de Portugese grens in Spanje ligt het Almendra stuwmeer, het grootste stuwmeer van Spanje. In 2022 stond het meer bijna droog, enkel nog een klein plasje water bij de dam, je zag oude wegen en bomen op de bodem die normaal onder water staan. Deze keer is het meer heel goed gevuld, voor 94% vol zegt de Spaanse elektriciteits maatschappij. In de buurt van Ledesma broedden eerdere jaren meerdere ooievaars, nu waren er amper nesten en geen enkele ooievaar. De camping behorend bij een hotel in Salamanca heeft wat regeltjes veranderd blijkt: moesten we voorheen bij aankomst aanmelden en bij vertrek betalen bij de hotelreceptie, nu is de campingreceptie heel het jaar open en betaal je bij aankomst je geplande verblijf. Bijboeken kan altijd. Ook het voordelige restaurantmenu voor campinggasten is verleden tijd: wel is het campingrestaurantje heel het jaar open met een paar simpele menu opties. Het was vandaag zonnig en droog, wel waaide er een erg koude noordenwind.

Donderdag 11 april 2024: Al vroeg zonnig maar koud door noordenwind. We zijn naar het centrum van Salamanca gefietst, als altijd weer levendig. Op de mooie ommuurde Plaza Mayor was een evenement met muziek en heel veel basisschool kinderen gaande. Er waren ook grote groepen studenten op de been, Salamanca is een studentenstad natuurlijk. Alle terrassen waren goed bezet. Een kerk die we nog nooit eerder open zagen had nu de deuren geopend, dus die kerk ook bezocht. Terug op de camping bleken we inmiddels Ierse buren te hebben gekregen. Zij maken een 3 weken durende tour door Spanje, daarna moeten ze naar huis omdat een kleinkind de 1e h. Communie doet. Later op de middag werd de wind wat minder koud en was het heerlijk buiten zitten.

Vrijdag 12 april 2024:We zijn weer naar de stad gefietst om te lunchen op een terrasje in het centrum. Het terrasje ligt op een strategische plek, heel veel mensen en groepen toeristen die van en naar de Plaza Mayor gaat komen er voorbij. Een leuke plek om mensen te kijken dus. Daarna lekker buiten gezeten op de camping. Gezellig gekletst met onze buren, de Ieren en opgeruimd want morgen gaan we verder. We kregen van de Ieren nog een fles rode wijn: de Ierse man vindt dat de allerlekkerste rode wijn die er bestaat, die moeten we beslist proeven. De Ier zelf gaat de wijnproducent in de buurt van Zaragoza nog bezoeken alvorens naar huis te gaan.

Zaterdag 13 april 2024:Op tijd vertrokken naar Burgos; onderweg veel fris groene akkers en veel bloemen in de bermen. Hier wordt ook veel koolzaad geteeld en dat bloeit nu. Grote gele velden te zien nu en dan. Hier en daar werden velden beregend, blijkbaar is er in deze streek niet genoeg regen gevallen. We arriveerden rond het middaguur op de stadscamping van Burgos. Het is dit weekend heel druk op de camping, maar door onze vroege aankomst vonden we snel een plek. Na het eten van een boterhammetje zijn we naar het stadscentrum gegaan. Er loopt een fiets- en wandelpad vanaf de camping, langs de rivier naar het centrum. In het centrum was het heel druk, smalle straatjes met veel cafeetjes en terrasjes. Er was zelfs een zangeres in een van de straatjes en die had veel publiek. Ook in de parken waren veel mensen aan het wandelen, sporten en picknicken. Alle monumenten behalve de kathedraal zijn tussen 14.00 en 17.00 gesloten, dan gaan de Spanjaarden uitgebreid lunchen. Bij de Kathedraal was het druk met bezoekende groepen.

Zondag 14 april 2024:Vanmorgen was er een demonstratie op het Plaza Mayor: waar het precies om ging weten we niet en de groep demonstranten was heel erg klein. Ze hadden een paar spandoeken en vlaggen en tegen lunchtijd was de groep verdwenen. Op de Plaza Mayor was ook een voetbalplaatjes ruilbeurs voor kinderen. Er waren veel kinderen met hun ouders en er wisselden heel wat plaatjes van eigenaar. Sommige kinderen hadden een flinke stapel plaatjes. Tegen het middaguur werd het in de straatjes en op terrasjes weer druk, nu waren er ook veel voetbalfans op de been. Alvast gekleed in groen en zwart, de kleuren van Burgos. Overigens is de wedstrijd tegen Santander pas vanavond om 18.30. Vanmorgen waren ook de kerken open, er waren in elke kerk meerdere eucharistievieringen. 11.00, 12.00 en 13.00 een mis. We hebben in een kerk het einde van de mis van 12 uur gezien; de kerk zat goed vol met oudere gelovigen. Een heel erg mooie kerk midden in het centrum van Burgos. In een andere kerk die we bezochten vertelde de daar aanwezige koster dat we via internet op de website van de kerk de audiobegeleiding van alles in de kerk konden vinden. De audiotour is gratis en beschikbaar in meerdere talen. Later vonden we op een van de pleintjes nog een kapelletje ter ere van de pelgrims naar Santiago de Compostella. Op weg terug naar de camping trad er op een podium op een soort boulevard een zangeres met begeleiding op. Er stonden zelfs stoelen voor de toehoorders. Ook vandaag in de parken en het bos heel veel recreërende mensen. Op de camping was het vandaag wat minder druk. Lekker buiten kunnen zitten.