bubbles-lentereis2024.reismee.nl

verder naar het zuiden

Vrijdag 15 maart 2024:Wij zijnvanmorgen naar Javea gereden, een kustplaats ruim 100 km ten zuiden van Valencia.

Ik had gisteren een paar campings gemaild met de vraag of zij een plaatsje vrij hadden, maar alles wat we hoorden was: “kom gewoon na 10.00 kijken of er plekjes zijn vrijgekomen”. Mensen betalen dan als ze vertrekken, maar de camping weet pas dat iemand vertrekt als de vertrekkende betaalt, geen vertrekregistratie vooraf. Het grote meer van Saler had wel water en ook wat watervogels. Vervolgens reden we door een omgeving vol plastic kassen. Heel erg lelijke omgevingsvervuiling. Daarna verder via de autoweg. Vanaf daar ook heel veel bloeiende mimosastruiken. We arriveerden om 11.00 bij de camping in Javea. Plek genoeg om uit te kiezen. Tegen de avond stond de camping wel helemaal vol. Er verblijven hier heel veel Nederlanders en Duitsers. We zagen zelfs een Ier. Toen we ons geïnstalleerd hadden en naar het strand wilden fietsen, sprak een kampeerder ons aan. Blijkt de Belg te zijn die we 2x eerder hebben ontmoet in Tavira. Wat een enorm toeval dat hij nu op deze camping logeert. Hij is op weg naar huis en als altijd heeft ie het best slecht(niet dus). We zijn gaan eten bij Sophie’s restaurant, dat zag er aantrekkelijk uit dus….. Blijkt dus een restaurant van Engelsen te zijn, maar met heerlijk on-engels eten door de Engelse kok.

Zaterdag 16 maart 2024:We hebben hier Franse, Engelse en Nederlandse buren uit Helmond. We zijn naar een strand een paar km verderop gefietst, Platja el Arenal genaamd. Het was er behoorlijk druk; veel restaurantjes en barretjes en vandaag rond de middag al live muziek op een podium tussen de restaurantjes. Nog wat boodschappen gedaan want morgen(zondag) zijn alle supermarkten dicht. Vlakbij de camping woont nog altijd een kolonie monniksparkieten, exoten die heel veel lawaai maken en met grote nesten in de bomen. De Belg kwam even buurten. Hij wilde geen stoel, bleef almaar ijsberen.

Zondag 17 maart2024:Vanmorgen scheen de zon en waaide er een warm briesje. We zijn langs de kust naar Platja el Arenal gefietst. Het was overal druk met wandelaars. Het was nog drukker dan gisteren bij dit strand en er was al voor de middag weer live muziek op een podium tussen de restaurantjes. We hebben opeen gezellig druk terras geluncht en zijn terug gefietst naar de camping. De was die ik voor de fietstocht had opgehangen was inmiddels al droog. Ons fietsrek bleek scheef te zitten, waarschijnlijk nog een gevolg van de aanrijding met de Engelsman in Frankrijk. Thieu heeft het rek weer op zijn plek bevestigd. We hebben een nieuwe buurman, een Duitser met een Caravan. Hij heeft in Valencia op de camping een boom geraakt met de bovenkant en een flinke beschadiging met gaten in de bovenrand. Die heeft ie vanmiddag tijdelijk gerepareerd met tape. De man was volledig verras door de volle campings.

Later in de middag werd de wind kouder en ging het harder waaien bij veel sluierbewolking. We hebben rond de camper wat opgeruimd, morgen gaan we verder.

Maandag 18 maart 2024: We zijn via een bochtige weg 15km naar het zuiden gereden, tot Moraira om precies te zijn. Onderweg veel groepen met wielrenners op de weg, erg irritant, die groepen kijken naar niks of niemand en gedragen zich alsof de weg er alleen voor hun is. Het is erg droog in Spanje en dat is hier en daar goed te zien: er groeit en bloeit weinig behalve de Mimosa. In Moraira is de camping gesloten, maar parkeren en overnachten wordt tot 1 april gedoogd op een grote parkeerplaats en het aangrenzend terrein dicht bij het centrum. Op dat terrein hebben wij op nette afstand van andere campers onze camper geparkeerd, er is immers genoeg open ruimte. Vervolgens zijn we het plaatsje ingelopen om te lunchen op een terras. Het was er best druk met vooral Engelsen en wat Nederlanders. De menukaart bestond uit een soort bierviltje met qr codes in 3 talen. Toen we na de lunch terug kwamen bij de camper stond er een Nederlands camperbusje op minder dan 2 meter afstand tussen ons en een Engelse camper in. De eigenaar dacht dat dat een veilige plek was om te overnachten, grrrrr. We hebben de fietsen gepakt en hebben Bubbles in een fietstas meegenomen voor een bezoek aan kennissen die op de heuvel 2,5 km verderop wonen. Volgens Google maps een rit waarbij we 73 meter moesten klimmen. De laatse keer dat we hier bij Jan en Heleen waren was al weer 6 jaar geleden. We hebben heel gezellig bijgekletst en Heleen heeft Bubbles verwend met de nodige hondensnoepjes. We hebben na ons bezoek gegeten bij Mesa Moraira; een gezellig ingericht en door Nederlanders druk bezocht restaurantje; we hebben heerlijk gegeten, maar de porties mochten wel wat groter. Terug bij de camper was het rustig, er stonden meer dan 30 andere campers voor de nacht.

Naar Valencia

Zondag 10 maart 2024:vanmorgen in droog weer vertrokken uit Urrugne. Deze keer een andere route naar Spanje: we willen eerst Saint Jean-pied-de-portbezoeken en dus door de pyreneeën naar Zaragoza.

Saint Jean-pied-de-port is een beroemde startplaats voor veel pelgrims die de “camino” naar Santiago de Compostella lopen. De weg naar Saint Jean-pied-de-port aan de Franse kant is prima en staat goed aangegeven. Langs de weg groeien en bloeien overal primula’s. ziet er leuk uit.

Aangekomen in Saint Jean-pied-de-port vinden we al snel een camperparkeerplaats bij een sport accomodatie, dit blijkt eigenlijk ook een overnachtingsplaats en kost 10,5 euro voor 24 uur inclusief elektra aansluiting. We besluiten dat parkeertarief voor lief te nemen. Het centrum is oploopafstand.

Saint Jean-pied-de-port heeft een klein, mooi ommuurd oud centrum met daarin weer een grote ommuurde citadel. Helaas kan de citadel(het fort) niet bezocht worden. Wel heb je er een mooi uitzicht over de omgeving. Er zijn meerdere hotels en restaurants in het dorp en veel overnachtingsplekken voor pelgrims in het oude ommuurde deel van het dorp. In de plaatselijke oude kerk kunnen pelgrims een deelnamestempel halen. Toen wij er waren was er een eucharistieviering bezig.

We hebben een broodje met koffie genuttigd in het plaatselijke café, de andere gasten op dat moment waren een aantal bejaarde dorpelingen die een drankje genoten, kletsten, de krant lazen en af en toe op stonden om te wedden op paardenrennen.

Toen we de parkeerplaats wilden afrijden wed de uitgang geblokkeerd door 2 auto’s, er was vlakbij een bus met kinderen en de ouders stonden er omheen. Er verscheen een meneer die een auto kwam verzetten, maar de bestuurder van de andere auto liet op zich wachten. Duidelijk niemand maakte zich druk dat een uitgang van een parkeerplaats waar iemand wilde vertrekken, werd geblokkeerd. Toen ik dan maar de politie wilde bellen verscheen de bestuurster van de blokkerende auto. We konden vetrekken. Via een zeer bochtige weg met veel haarspeldbochten en hier en daar sneeuw langs de weg zijn we naar Pamplona gereden, en vandaar door naar Zaragoza. Een groot deel van de weg door de bergen loopt langs snel stromende waterstromen, hier en daar komt er water als waterval uit de bergen. Onderweg zagen we hier en daar een aantal pelgrims met bepakking lopen. De weg tot Pamplona loopt door mooie dorpjes met smalle doorgangen, gelukkig was er weinig verkeer.

De camping on Zaragoza is erg druk bezet met doorgaande reizigers; vooral campers, maar ook caravans. We hebben gelukkig wel nog een plekje voor de nacht.

Vandaag nu en dan een buitje, maar vooral veel zon. Net na aankomst in Zaragoza viel er een flinke hoosbui.

Maandag 11 maart 2024: Vanmorgen met zon afgereisd richting Valencia. Een wat saaie weg die over een hoogvlakte loopt. Bij Teruel zijn we gestopt om te tanken en te lunchen. Het was er 5 graden. Teruel ligt op 1100 meter. In de verte zagen we bergtoppen waarop nog sneeuw ligt.

Aangekomen op de camping ten zuiden van Valencia keek de receptie bedenkelijk toen bleek dat we niet gereserveerd hadden. De camping was nagenoeg vol geboekt ivm. met “Las Fallas”; een feestweek in Valencia.

We kregen een best aardig plekje, wel dicht bij een drukke weg, maar ach, we hebben een plek. Zo ook onze Duitse buren die bijna gelijk met ons arriveerden. Zij hebben een aantal mini landschildpadjes bij zich, eigen kweek. Een aantal was al voor de reis verkocht, maar deze waren te klein om thuis te blijven, de schildpadouders zijn wel thuis gebleven.

Dinsdag 12maart 2024:Vanmorgen zijn we per fiets naar Valencia centrum gegaan,althans dat was de bedoeling. Een rit van ong. 12 km. Ergens bij een splitsing van paden hebben we blijkbaar de verkeerde route gekozen. We kwamen uit bij de haven. Ook daar staan mooie gebouwen en zijn leuke terrassen. We ontdekten er een hele mooie kerk. In de kerk stond een mooie praalwagen met het Mariabeeld al klaar voor de processie rond pasen. Op het plein voor de kerk lagen 2 daklozen te slapen; hun hele bezit in hun buurt in een boodschappenwagentje. We zien veel daklozen in Valencia.

We hoorden van Nederlanders in de buurt van de haven dat het in het centrum van Valencia heel erg druk was. We hebben na een lunchbroodje met koffie nog wat boodschappen gedaan en zijn teruggefietst naar de camping. De stad uit komen per fiets was ook even lastig, maar is wel gelukt. Terug gefietst via de kust fietspad. Er waaide een koude wind, dus een vest was niet overbodig. Terug op de camping een was gedraaid en op de draad gehangen; die kan nu drogen tot morgen.

Woensdag 13 maart 2024:We staan hier zonder elektra aansluiting, even een paar dagen proberen of ons zonnepaneel en de accu ons gebruik aan kunnen. We zijn vanmorgen weer via het kustfietspad naar het centrum gefietst, nu wel via de goede route. Hoewel de zon schijnt waait er weer een koude wind waardoor het fris aanvoelt. Op elke kruising staan op dit moment taferelen van poppen, sommige taferelen zijn nog maar gedeeltelijk opgebouwd. De taferelen lijken op de voorstellingen op carnavalswagens. De poppen zouden gemaakt zijn van hout en piepschuim. Alles ivm met de jaarlijkse feestweek, “Las Fallas”. De poppen worden 19maart verbrand, dat is gelijk het einde van de feesten. Het is heel erg druk in de stad, er is veel volk op de been en er staan overal marktstalletjes. Elke dag om 14.00 is er op het plein voor het gemeentehuis een knalvuurwerk show waar honderden mensen op af komen. Vanaf 12.00 uur regelt de politie het verkeer en leidt de bezoekersstromen in goede banen. Het oorverdovende vuurwerk hebben we jaren geleden al bezocht en slaan we nu over. We hebben ergens achteraf een broodje gegeten als lunch, daar was het wat rustiger waant er worden ook in veel straten grote partytenten gebouwd. Bij elk poppen tafereel zijn ook eet en drinktentjes. In de avond is er ook per wijk nog een siervuurwerkshow.

Terug op de camping blijken er inmiddels toch wat lege plekken te zijn. De was is droog en die kan opgeruimd worden. We hebben een dagje bijgeboekt, blijven nu tot vrijdag.

Donderdag 14 maart 2024: Hoewel de zon elke dag schijnt lijkt de koude wind elke dag kouder en laat op de middag kregen we ook sluierbewolking. Vandaag in de buurt gefietst. Een stukje verder horen een paar meren te zijn, helaas staan die droog, geen druppel water meer. Langs de kust op een strook parkeerplaatsen verblijven veel campers, het veel geroemde vrijstaan?? Ze tappen gratis water uit de strandkraan, terwijl er hier een fors drinkwatertekort heerst. Over het legen van hun toiletten zal ik maar niet nadenken. Er groeit en bloeit nog niet veel in de duinen en op de stranden is het heel erg rustig. Wel vliegen er tjiftjafs rond, ze maken veel kabaal voor zo een klein vogeltje. We hadden gewoon een rustdag vandaag. Wel wat campings gemaild met de vraag of zij morgen een plek voor ons hebben, maar bijna iedereen is vol. Morgen gaan we toch wat verder zuidwaarts, hopelijk vinden we een plek.

Welkom bij onze voorjaarsreis

Hallo en welkom bij onze nieuwe reis!

Dinsdag 5 maart 2024:In december 2023 hebben we met pijn in ons hart onze 29 jaar oude “bus” ingeruild voor een 20 jaar jonger kampeermiddel. Er moest een fietsenrek op, dat is inmiddels gerealiseerd. Een andere camper is wennen en alles inruimen een klus. Daarna weten waar alles “verstopt” is, is een nieuwe uitdaging. Na een hectisch, ook verdrietig begin van het jaar zijn we nu op weg naar ????? We zoeken in elk geval wat zon.

Toen we wilden vertrekken dook er een oud-buurman op die toch ook even in de camper wilde kijken. Na dat oponthoud zijn we de camper op weg naar de autoweg eerst met alles erin gaan wegen. Precies 3500 kg gaf de weegbrug aan. Hoe krijgen we dat zo precies afgepast. Daarna naar Arras gereden zonder veel oponthoud. Onderweg wel een enkele bui, maar dat mag geen naam hebben. De camperplaats in Arras had ruim voldoende lege plekken. Na installatie zijn we nog even naar het mooie centrum geweest. Er scheen een mager zonnetje en er zaten hier en daar enkele mensen op een terras. Er was zelfs een koppel straatmuzikanten actief. Voor ons te fris, dus we hebben ergens in een cafeetje een drankje gedronken. In de avond heerlijk gegeten bij “l’assiette de Boeuf”, hoewel het dinsdagavond was zat het restaurant afgeladen vol en moest men meermaals nee verkopen aan potentiële eters.

Woensdag 6 maart 2024:Best goed geslapen in dit voor ons nieuwe bed, na het ontbijt een flinke rit naar Poitiers gereden. Tot Amiens was het erg mistig door opstijgende dampen in de zon. De landerijen zien merendeels fris groen, maar hier en daar staan nog erg grote plassen en is het erg nat. De rest van de dag was het half bewolkt. Onderweg voor een lunch even gestopt bij een groot winkelcentrum in Rambouillet. We hadden een dinerplek gereserveerd in de buurt van Poitiers en arriveerden daar netjes op tijd. We kunnen recht voor de deur van restaurant la Taverne parkeren, dus dat is handig. Wel eerst even tanken en dat was even slikken, er ging voor 141 euro diesel in de tank.

Na een lekker maal zijn we naar onze overnachtingsplaats bij lac de Saint Cyr gereden. Daar kwamen we terecht op een modderige plek. We wilden een wat minder modderige plek; bij het achteruitrijden uit de modderige plek raakten we met het fietsenrek een achter ons staande Engelse camper. Wij hadden niks gemerkt, maar de Engelsman was helemaal van slag. De man reageerde nogal overtrokken. Toen hij gekalmeerd was hielp hij ons bij inparkeren en installeren op een andere plek. De schade aan de Engelse camper lijkt te bestaan uit een paar krasjes. Afspraak: Morgen bij daglicht bekijken we de schade opnieuw en vullen zo nodig schadeformulieren in.

Donderdag 7 maart 2024:Na een koude nacht, vanmorgen weer een zonnig wakker worden. Heel veel mussen en andere vogeltjes die al vroeg begonnen te fluiten. Na het ontbijt nog maar eens naar de veroorzaakte schade gaan kijken, die viel nogal mee vond ook de Engelsman; een vaag krasje op de voorbumper. We moesten het hele voorval maar vergeten vond hij. Daar konden we natuurlijk niet tegen protesteren en de afspraak is dat als we elkaar dit voorjaar nog tegenkomen, dat we hem dan wat scotch aanbieden voor de dorst. Vervolgens zonder oponthoud naar Urrugne gereden. Enkele kilometers voor Urrugne kwamen we terecht in een nagenoeg stilstaande file. Gelukkig was daar de afrit St.Jean de Luz en konden we van daar via binnenwegen naar onze bestemming. Dat hadden meer mensen bedacht. Dus er was wel heel langzaam rijdend druk verkeer. Later hoorden we dat de file veroorzaakt was door boeren die de grens met Spanje blokkeerden; Ze hadden de trekkers neergezet en waren zelf nergens te vinden. Tegen zessen werd de blokkade opgeheven en reden de boeren hun trekker al toeterend naar huis.

Vrijdag 8 maart 2024: Vannacht goed geslapen, al viel er ergens in de nacht een bui. Vanmorgen droog en zonnig en de camping had ruim 80 plekken bezet voor de nacht. Veel mensen op weg naar huis na hun overwintering, sommigen net als wij op weg naar wat zon. Op ons gemak ontbeten en gedoucht. Na de lunch zijn we naar het dorp gefietst voor wat boodschappen. Er staat een harde wind en er is storm voorspeld, maar het was vandaag zonnig en droog. Bubbles heeft ook haar plek gevonden lijkt het, alleen als ze uit geweest is wil ze door een deur binen die er niet is. De huidige camper heeft de toegangsdeur op een andere plek.

Zaterdag 9 maart 2024: Het heeft heel de nacht flink gestormd, de camper stond veelal te schudden door de harde wind. Vanmorgen is de windkracht gereduceerd tot een acceptabel niveau. Er waren vannacht ruim 80 plaatsen bezet, veelal door caravans of campers op doorreis. Het beloofde een frisse, maar zonnige dag te worden. Met de fiets naar Saint-Jean-de-Luz gegaan. Daar was het heel erg druk in de straatjes; veel zaterdag bezoek. Ondanks de wind was het best lekker zitten op de zonnige terrasjes. We hebben op een van die volle terrassen geluncht, een lekkere maar best dure aangelegenheid. Daarna nog een hele oude kerk bezocht: steen van buiten, alles hout binnen. De vloer in die kerk liep vanaf achter schuin af naar het koor, niks waterpas. Later in de middag verscheen er meer bewolking en viel er af en toe een drupje regen. In de Leclerc supermarkt was een mooie braadpan in de aanbieding, 50% korting. Toen we de pan wilden kopen bleek dat die korting alleen gold bij inlevering van een oude niet merk gebonden pan. Dat laatste stond er niet bij of hadden we gemist, we hadden in elk geval geen oude pan meegenomen, dus helaas geen nieuwe braadpan voor ons. Onze Engelse buren hadden maar 2 weken vakantie, zijn tot in San Sebastian geweest en nu weer op weg naar huis. Helaas zat voor hen het weer niet mee.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!