bubbles-lentereis2024.reismee.nl

Alcobaça

Vrijdag 5 april 2024:Vanmorgen 160 km naar het noorden gereden, naar Alcobaça Een kleine plaats in de buurt van Nazaré. De plaats heeft geen camping, maar de gemeente heeft de voormalige camping in een soort park omgetoverd tot een mooie gratis camperplaats met gratis elektra, een toilet en sanistation waar je max 72 uur mag verblijven. We vonden er een plek. Na installatie hebben we het stadje bezocht, het centrum is zo klein en compact dat een fiets niet nodig is, die hebben we dus onnodig van de camper gehaald. Het belangrijkste in dit stadje is het enorme klooster in het centrum. Het klooster is het oudste van Portugal en staat op de wereld erfgoed lijst van de Unesco. Toen we naar het klooster liepen kwamen we voorbij het operacafé. Daar gaf, in de bogenhal een operazanger een gratis concert. Heel mooi, mede door de akoustiek van die bogenhal. Het klooster zelf is ook zeer indrukwekkend. Het ligt aan een immens groot plein, met daaromheen wat cafeetjes en restaurantjes. In het klooster: Een keuken met een enorme schoorsteenpartij, houten beelden; alles vele eeuwen oud. Een prachtige binnentuin met netjes in patroon geschoren heggen. De bijbehorende kerk is groot, maar sober, zonder zijkapellen, maar wel met de graven van enkele koninklijke personen. Er za een bewaker in de kerk om ervoor te zorgen dat de mannen hun hoed of pet af deden bij binnenkomst. Het was heel mooi weer, dus nog even genoten op een terrasje en in de avond heerlijk gegeten in een klein restaurant.

Nellie

Een gratis plaats is mooi meegenomen zeker als het een mooi plaatsje is. Groetjes

Godelive

Een gratis plaats en een gratis concert wat wil je nog meer! Jes vakantie gevoel 😎😃