bubbles-lentereis2024.reismee.nl

naar Portugal

Donderdag 21 Maart 2024:Het was doodstil vannacht. We waren van plan vandaag een bezoek te brengen aan Granada, maar we hoorden dat ook daar alle kampeerplekken overvol zijn. We gaan wel een andere keer naar Granada, we zijn naar de buurt van Sevilla gereden. Mooie landschappen onderweg; veel ,heel veel hectares olijfbomen, vele hectares zonnepanelen en dat alles afgewisseld met graanvelden, druiven en overal bloeit koolzaad; op en naast de velden en wegen. I de bermen veel margrietachtige bloemen, klaprozen en nog wat goudsbloemen en blauwe bloemen. Onderweg een paar bewoonde ooievaarsnesten. Aan de nesten wordt nog gebouwd: de ooievaars vliegen met takjes in de snavel. Het was een voornamelijk bewolkte dag. De camping bij Sevilla is ook erg druk, maar er waren nog voldoende lege plekken. Aan het begin van de nacht vielen er af en toe wat regendruppels.

Vrijdag 22 maart 2024: De regendruppels van gisteravond waren gevuld met zand, dus vanochtend niet alleen vieze ramen, maar heel de camper bedekt met een beetje zand. We zijn na het ontbijt vertrokken richting Portugal. Drukte op de weg rond Sevilla, maar de rest van de weg rustig. We zagen heel wat auto’s die onder het zand zaten, sommigen konden niet eens meer door hun achterruit kijken. In de buurt van Huelva waren al heel wat ooievaarsnesten bewoond. Vanaf Huelva staat ook heel veel Mimosa aan weerskanten van de weg, heel erg mooi om te zien. In riviertjes en sloten staat water en soms waren er plassen in de velden. Het was heel de weg bewolkt, de zon kwam er niet doorheen. We waren ruim voor de middag in Tavira(Portugal). Het is in Portugal 1 uur vroeger dan in Spanje. Er waren gelukkig genoeg vrije plekken op het camperpark, we hebben een leuke plek gevonden. Hier vandaag geen wind, maar ook geen zon. Afgelopen nacht had het hier flink geregen, met heel veel (sahara)zand. Bijna Iedereen was de camper aan het poetsen.

Zaterdag 23 maart 2024:Vanmorgen toen we naar de overdekte voedselmarkt gingen, kwamen we bij toeval terecht op een antiek en vlooienmarkt. Er waren best leuke dingen te koop, soms ook wel erg duur. Toch niks gekocht. Wel gaan lunchen in Cabanes de Tavira. De weg erheen voert langs de zoutpannen, maar behalve heel veel bloeiend onkruid en gras was er niks te zien; geen watervogels. De camperplaats was al op tijd helemaal vol. We hebben in het winkelcentrum een internetkaartje gekocht met onbeperkt datagebruik voor 2 weken. Onze huidige TV kan via wifi zenders ontvangen, dus dat gaan we vanavond proberen met behulp van het gekochte internetkaartje. Er zit op deze camper geen satellietschotel dus we kijken zelden tv deze reis. In het centrum was het ook heel erg druk. Tevens zijn heel veel straten en pleinen afgesloten ivm werkzaamheden. Op een van de pleinen werd een podium opgebouwd, de brandweer viert feest.

Zondag 24 maart 2024:Tot net na 16.00 een mooie zonnige dag met wat sluierbewolking en een lekkere temperatuur. We zijn via het pad tussen de zoutpannen naar een terrasje in het buurdorp gefietst. Er groeit en bloeit van alles in de bermen. Er vliegen wat vlinders en zwaluwen. Het is Palmpasen, later in de middag was er een uitgebreide processie in het kader van paasactiviteiten in het dorp. Het leek alsof voor een deel de kruisweg werd uitgebeeld. Er liep zelfs een fanfare mee in de processie. De hoeveelheid kijkers viel mee. De processie was de eerste van een reeks in de voorbereiding op Pasen. De processie was net op tijd: aansluitend begon het te regenen. In de regen zit nog steeds saharazand, dus…..

Maandag 25 maart 2024:Vannacht zijn er nog een paar buien gevallen die het zand weer merendeels van de camper spoelden. Zon en wolken wisselden elkaar af en het waaide flink. De was was snel droog. We zijn even naar het naburige dorp gefietst, 5 km langs de zoutpannen. Later ook nog even naar het jachthaventje gefietst, maar ook daar waren dit jaar geen flamingo's.

Woensdag 27 maart 2024: Gisterenaf en toe zon, veel wind, wat buien en koud. Thuisblijf-rust-dag dus. Vandaag begon de dag met een regen boog. Het stormt flink, de camper staat regelmatig te schudden, de buien komen en gaan snel. Soms even de zon. De temperatuur is niet slecht. In de supermarkt is alles gericht op een zoete pasen; heel erg veel snoepgoed en gebak. Ondanks het weer raakt de camperplaats in de middag weer helemaal vol. Een paar dagen geleden kregen we een restauranttip van een duitse medekampeerder. Daar zijn we vanavond gaan eten. We arriveerden volledig doorweekt door een fikse bui. Het was de moeite waard. We hebben heerlijk gegeten in een gezellig, met regenjassen, gevuld restaurant

Bart Schellius

Jammer dat het weer af en toe een beetje tegenvalt, maar voor Spanje en Portugal misschien een uitkomst gezien de berichten over compleet uitgedroogde gebieden daar.