bubbles-lentereis2024.reismee.nl

verder naar het Noorden van Portugal

Zaterdag 6 april 2024:Ondanks dat de camperplaats in Alcobaça in het centrum ligt was het er vannacht muisstil. Wel zijn er een paar buien gevallen met zandregen. Vanochtend zijn we via een zeer avontuurlijke en bergachtige route naar Golega gereden. De wegen waren soms wel erg smal en vol gaten, de zijwegen niet eens geasfalteerd. De route was wel erg mooi. Op veel plaatsen staat toch wel veel water. Onderweg komen we nog een groepje Indiërs lopend tegen, waarschijnlijk hier agrarisch personeel. In Golega op de camping is het ook even puzzelen voor een goede plek. De voorwielen dan maar op het asfalt want anders raken we misschien vast in de natte grond; dat is ook het advies van de receptie. Af en toe valt er wat regen met daarin zand, de zon hebben we niet gezien. Op de camping staat een scoutinggroep met jonge kinderen; ze verblijven in tentjes, dragen een uniform en worden heel de dag goed beziggehouden door hun groepsleiding. Heel leuk om te zien dat dit ook hier bestaat.

Zondag 7 april 2024:Vannacht weer wat buien met zand gehad, maar vanochtend was het toch droog en scheen de zon. We zijn naar het buurdorp, Riachos, gefietst, mooi asfalt pad, tot de gemeentegrens, daarna een zandpad met veel vlinders en bloemen. Er zin hier overal heel veel zwaluwen en zwaluwnesten tegen de huizen. Lunch in een leuk cafeetje en vervolgens terug naar de camping. Google Maps gaf de fietsroute: dat bleek een modderig karrespoor. Dus terug op de camping moesten we de modder van de fietsen spuiten. Verder best mooie zonnige dag, maar op zondag beweegt er niets in dit dorp.

Maandag 8 april 2024:Vannacht weer meerdere regenbuien gehad, vanmorgen gelukkig weer droog. We zijn 30 km noordelijker verhuisd; naar Tomar. Het gemeentelijk camperpark(een voormalige camping) is matig bezet, erg modderig door de vele regen van de laatste tijd en het gras mag ook wel gemaaid worden. We hebben een relatief droog plekje gevonden. Tegen de avond werd het toch nog druk. We hebben hier best gezellige buren; O.a Engelse buren die een huis hebben gekocht en wachten op de overdracht, een buurman die camper handelaar is geweest in Nijmegen en dan nog diverse nationaliteiten. Tomar heeft een erg mooi klooster, dat hebben we jaren geleden al bezocht. We hebben wel een rondje door het stadje gelopen, de kerktoren is mooi gerestaureerd. Op een rotonde staat een mooi versierd monument, de gemeente verzint elk jaar wel wat anders als versiering. De blauwe regen bloeit op veel plaatsen uitbundig. Het was een erg frisse dag, er waaide een harde koude wind , er vielen wat buien maar ook de zon scheen regelmatig.

Dinsdag 9 april 2024:Een zonnig begin van de dag vandaag na een nacht zonder regen. We zijn 250km naar het noorden gereden via een bergachtige autoweg. Overal in de bermen veel bloeiende klaprozen en vlinderlavendel afgewisseld met gele bloemen. En veel madeliefjes overal. We zijn naar Mêda gegaan, een dorp met een gemeentecamping. We waren er nooit geweest en zijn verrast een heel mooi, goed onderhouden kleine camping te vinden. Een deel verhardde plaatsen voor campers en caravans, een mooi grasdeel voor tentkampeerders. Een prachtig gemeentezwembad ligt tegen de camping aan. Het zwembad is een buitenbad en nu nog gesloten. Er staan verspreid over de camping waterkranen, picknicktafels en droogmolens. Ook het sanitair ziet er keurig uit. Helaas in dit seizoen weinig gasten, wij en een Franse camper zijn de enige gasten. Het dorp zelf stelt niet veel voor. Er is een fraaie klokkentoren op een heuvel, er is een klein kerkje met een mooi koor en een fraai houten plafond. Er staan wat hele oude huizen in smalle straatjes, sommige vervallen, sommige goed onderhouden. Er is duidelijk veel leegstand. Op het plein voor het gemeentehuis staat een bijzonder kunstwerk, gemaakt van “oud ijzer” en theelepeltjes.