bubbles-lentereis2024.reismee.nl

We verlaten de Algarve

Dinsdag 2 april 2024:We zijn vanmorgen Vanuit Lagos naar Silves gereden, Silves is een leuk stadje met een oude vesting, smalle straatjes en heel veel ooievaars. De ooievaars hebben het druk, nesten worden gebouwd en je ziet de ooievaars regelmatig met takjes en soms zelfs een hele bos droog gras in de snavel vliegen. Ze klepperen heel wat af. Het was half bewolkt vandaag, maar er waait nog steeds een harde koude wind. We zijn gaan eten in een bijzonder ingericht restaurantje. Het is niet alleen restaurant en bar, maar heeft ook een groot assortiment wijnen en verzorgt wijnproeverijen. De inrichting bestaat behalve uit tafeltjes en stoelen, uit een grote vitrinekast met oude telefoons, er staan oude trap naaimachines, oude radio’s, de urinoirs zijn biervaten, er is een wand behangen met LP’s en aan het plafond hangen veel stoelen. Je kunt er lekker eten voor een schappelijke prijs.

Woensdag 3 april 2024:Vannacht zijn wat buien gevallen, vanochtend scheen de zon weer. Al vroeg reed er een hele grote camper de camperplaats op, gevolgd door een zeer verzorgd uitziende oude dame in een autootje. De man kreeg de camper niet goed geparkeerd en reed nog maar een extra rondje, de dame in het autootje volgde netjes.

We zijn via een zeer bochtige bergroute , de N266 en N267 naar Aljezur gereden en van daaruit naar Alcacer do Sal. Een hele mooie route om te rijden, maar erg slechte weg. Ook hier veel ooievaars op nesten, overal veel bloeiende bloemen en goed gevulde waterlopen. De gemeentecamping in Alcacer is klein, maar goed onderhouden en dicht bij het dorp. 3 supermarkten en een was-eiland op loopafstand, beter kan niet. De was gedaan en die was snel droog door zon en wind. We ontmoete er ook weer een Zweeds stel die we ooit eerder op deze camping tegen zijn gekomen. En dan een incident: Een Belgische jongeman met een oude camper is zijn hond(Husky) aan het verzorgen bij de campeer: dwz. hij kamt en plukt en overal bij de camper liggen plukken hondenhaar. Eengemeentemedewerker die dat ziet wordt onmiddellijk er boos en begint tegen de hondenbezitter tekeer te gaan. De jongen doet alsof ie de Portugees niet begrijpt, hij ruimt dadelijk de haren op zegt ie in het Nederlands. De medewerker haalt alle aanwezige personeel erbij. Uiteindelijk pakt de hondenbezitter verongelijkt zijn spullen in en rijdt weg. De hondenharen liet hij liggen.

Donderdag 4 april 2024:Bij opstaan scheen wel de zon, maar afgelopen nacht was zo vochtig dat een handdoek die de nacht had buiten gehangen natter was dan wanneer ie uit een wasmachine komt. Er zijn ook muggen hier, ik ben vannacht 2x gestoken. Het duurde een tijd voor ook het gras weer droog was. Om 8 uur liepen al 4 gemeentewerkers te harken en vegen op de camping. Later op de morgen vergat ik mijn rugzak mee te nemen toen we vertrokken bij een uitkijkpunt, gelukkig snel ontdekt en lag de rugzak nog waar ik hem had achtergelaten. We zijn een tosti gaan eten op een plek waar we al eerder zijn geweest, maar nu stond er een jongere man in de zaak. Bleek dat de oude eigenaar begin van het jaar was overleden. We ontdekten in een ander deel van het plaatsje nog een stieren arena, die ziet er wat verwaarloosd uit en schijnt gebruikt te worden voor concerten. Of er nog stierengevechten plaatsvinden weten we niet. In deze plaats is er ook buitenlands horecapersoneel werkzaam, deze keer 2 mannen uit Timor. Ze waren gekomen voor werk, maar waren niet erg happy. Ze spraken een mondje Portugees en een enkel woordje Engels. Later op de avond werd ik door een te snel rijdende taxi die een bocht te krap nam zowat van mijn fiets gereden. Liep gelukkig goed af.